Pages

Thursday, February 25, 2010

Oh! TUHAN.....

Merenungi wajah bersih 2 puteraku tersayang mengundang rasa yang bercampur2 tak mampu untuk kutafsirkan. Gembira,sedih kadang bersalah bersimpang siur menggamit rasa yang seakan tak selesa untuk dinikmati. Naluri ibu terasa bahagia tatkala menatap wajah anak yang membesar di depan mata,dikurniakan kesihatan yang baik fizikal dan mental oleh Yang Maha Esa.Namun aku juga tak mampu untuk menghalang perasaan sedih dan bersalah hadir mengganggu rasa bahagia yang bertandang. Masih banyak yang patut ku laksanakan untuk mereka namun keterbatasan masa dan waktu yang ada tidak mengizinkan aku untuk membuat segala-galanya. Aku tak mampu membuang rasa bersalah lantaran aku terpaksa akur kerana kelemahan itu berpunca dari diriku jua.Mungkin lemahnya sikap dan keazaman mendisiplinkan diri dan gagal menjaga dan menggunakan waktu dan kesempatan yang ada sebaik mungkin menyebabkan aku gagal melaksanakan banyak lagi tangungjawab untuk mereka.

Kekadang hatiku turut berkata kenapa tidak ku peruntukkan seluruh masaku yang ada hanya untuk keluarga tercinta tanpa perlu meluangkan masaku juga untuk kepentingan lain.Untuk apa aku bersusah payah memikirkan masalah lain sedangkan anak dan suamiku juga memerlukan aku di samping mereka sepenuh masa?

Cepat-cepat kutepis segala perasaan songsang yang sarat dengan aturan nafsu yang tiada kesudahan.Kita bukan diciptakan Allah hanya untuk melayan kehendak diri sahaja tapi kita dipertanggungjawabkan Allah untuk bersama menjaga sesama manusia lain. Masih terngiang nasihat demi nasihat para pensyarah kuliyyah dakwah tika aku masih di university. Mengingatkan aku dan teman2 peranan seorang insan lebih-lebih lagi yang punyai ilmu.

Membantu sesama manusia, memberi selagi yang ada pada kita dan mencurah selagi mampu adalah amanah Yang Esa pada kita.Itu adalah ketetapan Allah..Pencipta kita..
Lupakah aku bahawa segala aturan terletak pada kekuasaanNYA.Lupakah aku bahawa aku dihidupkan ada matlamat dan tujuannya. Lupakah aku bahawa hidupku di alam ini bukan bersifat selama-lamanya.

Duhai hati..ingatkan pada diri bahawa aturan,jagaan dan jaminan adalah milik Allah s.w.t. Yakinlah wahai diri bahawa putera-puteramu itu di bawah jagaan Allah jua. "Sekiranya kamu menolong agama Allah nescaya Allah menolong mu."Semoga perhatian Allah tidak pernah lekang dari sisiku. Kudambakan jaminanMu ya Allah..siapalah aku seandainya hanya sekelip Kau memalingkan perhatianMua dari ku...

YAng amat kerdil..
Isobel street

No comments: