Pages

Monday, March 1, 2010

Subhanallah

Kucapai Tafsir al-Munir tulisan pengarang tersohor dunia Islam. Dr Wahbah az-Zuhayli nama besar yang banyak berjasa dan berbakti untuk Islam dan penganutnya telah berbudi menghasilkan karangan yang bukan sedikit nilainya untuk ummat Islam. Tiada jalan untuk kita mencipta alasan,mengelak dari mentadabbur dan membina kefahaman dari ayat-ayat Allah yang ditafsir dalam bahasa yang cukup mudah dan cantik."Ishhh..tak dapat bayangkan bagaimana banyaknya pahala yang dr Wahbah dapat daripada penulisan Tafsir al-Munir ini.." Suamiku tiba-tiba bersuara.Dari tadi tekun membelek2 salah satu jilid dari deretan jilid Tafsir al-Munir yang tersusun. Aku diam..membayangkan makna yang tersurat di balik kata-kata suamiku. "Bayangkan tiap saat kitab ini dibaca seorang muslim sahaja.Kemudian muslim tadi menyebarkan kefahaman dari bacaan kitab tadi kepada manusia lain..alangkah besarnya pahala yang disediakan Allah untuknya.."Tanpa dipinta..suamiku menghuraikan kekagumannya terhadap balasan baik yg mungkin Dr Wahbah perolehi."A'aa lah..tapi nak kata..bukan seorang pada setiap masa yang menggunakan kitab beliau..entah berapa ramai lagi yang menggunakannya kemudian menyebarkannya.."Subhanallah..Hanya perkataan itu sahaja yang mampu kulafazkan..Sesungguhnya benarlah..Allah mampu menggandakan setiap amalan baik anak Adam yang beriman sehingga tujuh ratus kali ganda.

Manusia berlumba-lumba menambah simpanan untuk kehidupan dunia. Ada yang membeli saham murah yang berpotensi dengan harapan mampu memberi pulangan yang besar jika dijual ketika harganya melambung tinggi. Ada manusia yang tidak lagi perlu memikirkan masalah kewangan lantaran harta dunianya sentiasa bertambah.Dengan perniagaan yang teguh dan kuat serta rangkaian perniagaan yang banyak sudah tentu menambah dan menggandakan kekayaan dan kemewahan yang sedia ada. Semua usaha itu dirasakan berbaloi lantaran kelebihan itu mampu dilihat dan dirasa oleh pancaindera diri sendiri.Segala susah payah,jerit perih sebelum kejayaan membina empayar kemewahan dan kekayaan rela diredahi lantaran
pulangannya yang amat lumayan. Jatuh bangun membina perniagaan tak pernah menjadikan diri serik.

Namun sayangnya semua kemewahan itu adalah bersifat memenuhi keperluan sementara. Suatu hari kita akan pergi meninggalkannya dan harta dunia yang melimpah ruah tidak sedikit pun memberi manfaat kepada kehidupan alam yang kekal selama-lamanya. Andainya kita sedar, tiba saatnya nanti kita juga amat memerlukan suatu benda yang sifatnya "kemewahan dan harta kekayaan" tapi bukan dalam bentuk wang ringgit, tanah dan aset berbentuk fizikal.Kita dambakan kemewahan pahala dari Allah yang bakal memudahkan sakaratul-maut,meluaskan ruang kubur di alam barzakh,memberatkan timbangan amal kebaikkan dan mampu menempatkan kita di mahligai syurga Allah yang kekal abadi.

Tiada lagi kehidupan selepas kita dibangkitkan Allah setelah kematian bermakna kita hanya bergantung kepada pahala amalan baik yang ada bersama kita sebelum kematian untuk bekalan kehidupan kedua sifatnya kekal selama2nya.

Sungguh!!! Allah itu MAHA Penyayang..

Sabda junjungan RAsulullah tercinta ada melafazkan..
"Apabila matinya seorang anak Adam,terputuslah dia dengan amalan dunia melainkan tiga perkara: Sedeqah jariah,ilmu yang bermanfaat dan anak2 yang soleh."

Hanya tiga elemen inilah yang mampu menjadi saham yang tak akan putus malah mungkin bersifat melimpah ruah bagi insan mulia yang bersusah payah mngumpul modal dan membina perniagaan yang tak nampak untungnya pada mata zahir tapi nyata pulangannya pada mata iman dan hati yang bertaqwa tika hayat di dunia.

Nah! Di saat orang lain berebut mengharapkan sisa amalan baiknya dilihat oleh Allah..mungkin Pengarang Tafsir MUnir ini bersenang lenang dengan saham pahala yang melimpah ruah lantaran ilmu bermanfaat yang dicurahkan.SUBHANALLAH..

ayuh..kita korek dan gali ilmu dan kepakaran..pasakkan dengan nawaitu yang murni kerana Allah Tuhan sekalian Alam..sematkan azam dan tekad..akan kita curah dan sampaikan segala ilmu dan kepakaran buat Islam dan ummat tercinta..moga menjadi saham yang berlipat ganda di saat tiba masa dan waktu "terputus amalannya dengan dunia melainkan TIGA PERKARA.."

Isobel street..Bentley..

No comments: