Pages

Saturday, December 18, 2010

"Ummi...Think of the future!!!"

Cuti sekolah anak-anak telah bermula. Teratak sementara ku kembali riuh meskipun hanya dua putera yang menghiasi hidupku dan suami saat ini. Saat-saat begini amat kurindui biarpun kadangkala tahap kesabaran ku tewas juga tatkala mendepani kerenah putera yang baru melangkah ke alam remaja. Dengan bebanan kerja yang tak pernah selesai,hasrat hati yang ingin meningkat kemajuan diri, kerja rumah yang tak pernah berkurang, suami dan anak-anak yang sentisa menuntut perhatian adalah rutin tugas yang tidak pernah bersempadan.

Namun itu semua adalah cabaran yang harus ditempuhi..Bukankah hidup ini sendiri adalah cabaran??
"ummi..You wanna go crabbing??" Muaz datang bertanya.."Urm..Ummi banyak kerja..tengok nih..kain baju yang banyak tak berlipat..adik pergi lah dengan abi dan along..Ummi tunggu ketam adik kat umah"..Tiba-tiba rasa bersalah hadir dalam hati..Kenapa perlu aku bersikap mementingkan diri sendiri sedang anak perlukan perhatian. Muaz diam mendengar jawapan dari mulutku. Seketika dia berlalu..

Cuaca yang panas di musim summer menyebabkan tubuh bertambah keletihan. Aku pulang awal lantaran hati masih disaluti rasa bersalah pada anak-anak.
"Ummi..you wanna go crabbing ummi?" Soalan yang sama diajukan lagi..Itulah anak-anak, tidak pernah tahu menyimpan apa-apa perasaan kecil hati..keletah mereka cukup menghiburkan tatkala minda waras menilai "InsyaAllah dik..pergi ambik buku..duduk dan baca kat ummmi ni.." Muaz bangun mencari buku untuk di baca..Seketika matanya pejam..terlelap rupanya anakku ini.

******

Suasana malam di bawah Mandurah Bridge sungguh sejuk. Angin bertiup agak kencang sementara air pasang melimpah hingga ke gigi tebing pasir. Sunyi meghiasi malam mencetus rasa tenang dan damai..Hanya kedengaran tiupan angin dan deruan ombak kecil dari muara sungai ini menghempas pasir..Aku sukakan suasana ini..subhanallah..sungguh agung ciptaan Allah menciptakan malam dan siang..Menjadikan malam itu sunyi kerana lantaran manusia sudah keletihan melayan kebingitan siang..

Dari balik tingkap cermin kaca aku melihat suami,mujahid dan beberapa kawan2 suami berjalan menuju ke jeti di bawah jambatan..Aghhh..sungguh energetic mereka dengan hasrat menangkap ketam2 itu..

"Tunggulah dulu..sejuk sangat kat luar tuh" Aku membalas kata Muaz tatkala dia mengajak ku keluar juga.." Adik tuh dahlah selsema..tidur dulu..insyaAllah nanti ummi kejutkan adik, kita ikut sama". Jam di tangan menunjukkan 12.30 malam. Tak sanggup rasanya untuk bersengkang mata dengan kesejukkan mencengkam tulang. Muaz menurunkan tempat duduk kereta, mencapai bantak busuknya dan membaringkan tubuh..Seketika dia terlelap..

*****
Jam 4.30 pagi ..Mujahid dan MUaz menuju gigi air mengambil wuduk untuk solat subuh.Selesai solat mereka menuju ke jeti..Suami tegar menangkap ketam dari malam tadi bersama kawan2nya.

"Dah banyak ke dapat?" aku bertanya suami dan anak-anak. "Adalah 20 ekor tapi dah bagi kat dorang bawak balik.." tinggal 5 ekor untuk kita dalam bucket tu ha" Suami mebalas.."tak pe..insyaAllah..nanti dapat lagi." Sungguh optimis dan bersemangat suami dan anak-anakku..

Seekor demi seekor ketam dapat dinaikkan..Angka mencecah 30 ekor dengan saiz yang melepasi syarat."Subhanallah!! Besarnya yang nih..." Aku menjerit kecil.."No..No..look!!she's pregnant" Mujahid cepat2 memberi respon." telur dia tuh sedap tuh!!" Aku lantas menjawab" Ummi..ummi.. Think of the future!!" MUjahid bersahaja menegur ku..Namun dari sinar matanya..ku nampak keikhlasan seorang kanak2 yang cintakan alam sekitar..

Alahamdulillah.. ummi bangga dengan kalian.. Kasihkan alam dan makhluk Tuhan menjadikan kalian membesar tidak mementingkan diri sendiri..Bumi Allah yang Dia ciptakan harus dipelihara dan dikongsi dengan penghuni makhluk lain..Semoga rasa cinta dan kasih yang membenih dalam jiwa kalian terhadap makhluk TUHAN tidak akan kekeringan lantaran kerakusan manusia bernama Insan..

Ummi..
Isobel street..

2 comments:

pedagangsementara said...

beshla citer kak ti! saya tumpang bangga dgn mujahid..send my regards to others k..rindu dengan semua..tk care kak ti =)

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)