Pages

Monday, May 25, 2009

Aminah Murshidah

Aminah Murshidah..nama itu ummi abadikan buat Aminah puteri ummi dan abi. Walau kehadiran Aminah hanya seketika, Ummi redha dengan ketentuan Ilahi..Pencipta ummi dan Aminah. Siapalah Ummi untuk menolak kehendak Dia. Walau Ummi telah lama menunggu kehadiran Aminah di sisi..ummi pasrah bahawa Allah lebih menyayangi Aminah.

Pun begitu..ummi bersyukur Dia masih mengizinkan ummi dan abi menatap wajah Aminah. Subhanallah..Hanya itu yang ummi dan abi mampu lafazkan tatkala menatap wajah puteri ummi.Walau umur Aminah hanya 19 weeks dalam kandungan ummi tika Allah mengizinkan Aminah keluar ke dunia, namun keajaiban dan kekuasaan Ilahi itu tak mampu ummi ungkapkan dengan kata-kata. Allah telah mencipta fizikal Aminah cukup sempurna..bibir dan hidung yang cantik,kening yang lebat, jemari kaki dan tangan dihiasi kuku yang cukup sempurna.SUBHANALLAH!!

Saat pertama kali Aminah diletakkan di atas dada ummi, ummi rasakan bagaikan hidup ummi lengkap dengan kehadiran seorang puteri yang sudah lama dinanti. Seakan hilang segala kesakitan yang ummi tanggung saat itu. 10 jam Aminah diletakkan di sebelah ummi sementara menunggu saat disemadikan...Ummi mengambil kesempatan menatap wajah Aminah sepuas-puasnya. Namun ummi sedar ummi tak mampu mengembalikan nyawa Aminah.Hanya jasad Aminah penghibur ummi. Pun Ummi bersyukur Tuhan mengurniakan kekuatan untuk ummi menghadapi dugaan yang amat berat ini.

Tatkala jasad Aminah dipisahkan dari ummi untuk dibawa pergi..Sedaya mampu ummi mencari kekuatan..mengingatkan diri bahawa ummi juga akan menuju ke sana suatu hari nanti,cuma Aminah yang mendahului ummi. Namun ummi tak mampu menahan airmata dari terus tumpah. Ummi hanya mampu melihat Aminah di bawa pergi, diiringi Abi, abang Mujahid dan abang Muaz. Sempat ummi lihat mereka turut menyeka airmata dari tumpah.Ummi tahu mereka juga amat sedih dengan pemergian Aminah kerana kehadiran Aminah seakan tidak sabar mereka menunggu. Namun kami semua pasrah atas ketentuannya.

Nama Aminah akan terus terpahat di hati ummi,abi, abang Mujahid dan abang Muaz. Walaupun mungkin ditakdirkan Allah ummi dianugerahkan puteri yang lain sebagai ganti Aminah, namun tiada siapa yang dapat menafikan kehadiran Aminah di hati Ummi. Justeru Ummi abadikan nama cantik ini "Aminah Murshidah" buat Aminah "Puteri Pertama Ummi dan Abi".Semoga kita dipertemukan Allah di alam yang lain nanti.Ameen...


Ummi

2 comments:

Hamidah Harun said...

sedihnyer...arap k.tie ngn a.mie n sumer tabah hadapi semua ni..

Ana Farhanah said...

syg Allah pd hambanya..lalu di uji..moga darjat kalian di sisiNya bertambah tatkala kalian redha dgn ketentuan Nya...moga Allah hadirkan galang ganti yg lebih molek insha Allah..amin...

p/s:gembira dgr kak ti ceria lagi..alhamdulillah..(^_^)