Pages

Thursday, May 7, 2009

Life must go on.

Berada jauh di seberang laut, terasa benar diri ini seorang perantau. Sesekali beberapa persoalan menggamit perasaan. "Adakah begini rentak usia kuhabiskan? Berbaloikah sekelumit usaha yang mampu kubuat berbanding dengan separuh abad umur bakal dihabiskan dirantauan? Andai umurku masih panjang,apakah saki-baki usiaku di tanah kelahiran nanti mampu memberi ruang yang memadai untukku berbakti?

Ahhh..tak mampu untukku jawab sendiri persoalan2 ini.Nyata bukan qudratku untukmenjamin segalanya memuaskan hati sendiri. Bukan jua qudratku untuk menganyam rentak kehidupan agar senada dengan iradatku.Segalanya terpulang pada IRADAT dan QUDRATNYA, pencipta aku.

Ternyata sebagai insan, kita hanya mampu merancang berbagai plan corak dan rentak kehidupan, berusaha agar segala perancangan itu bergerak, aktif dan ada kemajuan, berdoa semoga plan dan pergerakannya sentiasa berada di landasan syarakNYa dan menjadi penyebab kepada restu dan redhaNYa akhirnya hanya tawakkal penyudah segalanya moga perancangan seorang insan kerdil ini memberi kesudahan yang baik untuk agama dan dunianya.

Kekadang peluang yang Allah kurniakan tidak digunakan sebaik-baiknya. Lantas mengundang penyesalan yang tak bertepian di kemudian hari. Begitu jua aku..belajar dari kesilapan lalu, seboleh-bolehnya takkan kupersiakan ruang dan peluang yang ada. Cuba ku usaha dengan segala kudrat yang ada agar semua impian dirantauan ini tercapai dengan jayanya.

1-Menimba sebanyak mungkin ilmu dan pengalaman dirantauan.Cuba menghayati dan memahami setiap perkara yang hadir dalam hidup.Memanfaatkan ilmu sebaik-baiknya. Berusaha menjadi sebiji kelapa bukannya buih-buih di lautan demi RedhaNYA.

2-Berusaha mencapai impian menghabiskan pengajian phd dengan jayanya.ameen.

3-Menggunakan peluang memahirkan bahasa Inggeris untuk seisi keluarga.

4-Menyediakan pendidikan yang baik "better education"untuk anak2.Cuba mengenalpasti kecenderungan anak-anak, memupuk,menggalak dan menyediakan ruang yang baik dan sesuai untuk mereka.

5-Menjana financial untuk keharmonian keluarga tercinta:
5.1:mampu menyediakan accomodation yang baik apabila pulang ke tanahair.
5.2:Mempunyai investment untuk sokongan ekonomi keluarga.
5.3:Mempunyai saving untuk education anak2 at least 4 tahun pengajian di university.

Semoga segala perancangan direstui Ilahi..ameen.

Isobel street

No comments: