Pages

Tuesday, May 26, 2009

YA....ILAHI!!!

Pepatah orang tua-tua berkata: "Malang tidak berbau". Begitulah ibarat untuk satu kemalangan yang terjadi. 19 May 2009 tarikh yang akan dikenang sebagai satu ujian Allah yang hadir dalam putaran hidup kami. Menjadi penyebab kehilangan bayi yang ditunggu -tunggu kehadirannya dan hampir meragut nyawaku dan suami.

Namun apakan daya..iradat dan kudrat insan tak mampu menghalang takdir yang tersurat. Ujian itu datang untuk menguji ketabahan dan kesabaranku dan suami. Namun di sebalik ujian yang hadir ini..ternyata terlalu banyak hikmah, pelajaran dan pengajaran yang perlu diambil.

Terlalu banyak aku belajar dari ujian ini. Sesungguhnya kasih sayang Allah Maha luas untuk hambanya.Di sebalik Dia menguji kita..Dia hadirkan seribu hikmat lain yang tak terhitung oleh perkiraan kita.

Berada di rantauan..barangkali ada yang berfikir tentunya berbagai kesukaran menjelma tatkala diuji sebegini. Namun ternyata Dia meringankan beban yang ditanggung malah mengeratkan lagi jalinan ikatan kekeluargaan dan ukhuwwah yang terjalin. Perhatian dan bantuan saudara, kehadiran teman,sahabat dan rakan-rakan silih berganti,tanpa lekang menyuntik kata-kata semangat buatku dan suami amat mengharukan kami. Di sini aku banyak belajar erti pengorbanan,persahabatan dan ukhuwwah dari kalian semua. Dari hari pertama kami di hospital kalian semua tidak putus-putus datang menziarahi,menghulurkan berbagai bantuan dan pertolongan yang hanya DIA sahaja mampu membalasnya.

Sokongan demi sokongan ku perolehi dari kalian semua.Segalanya tak pernah aku terfikir...sebanyak ini kalian hulurkan. Ku percaya bahawa semua itu hadir bukan atas dasar membalas budi atau berbahasa, lantaran aku tak pernah memberi apa-apa pada kalian semua. Namun aku yakin segala pakej yang hadir menyokong dan membantu aku dan suami hanya didasari oleh tautan persaudaraan yang didasari iman dan aqidah yang satu.

Aku cuba menghitung..mengira..memuhasabah diri..apa yang tersirat di sebalik limpahan perhatian,sokongan,bantuan dan pertolongan yang melimpah ruah di saat ini. Cuba ku mencari apakah ini balasan dari sesuatu yang pernah kulakukan?? Oh...Ternyata tidak...aku tak menemui jawapannya,kerana aku hanyalah insan kerdil yang seringkali alpa pada Penciptanya, seorang saudara yang selalu tak mampu memenuhi hajat saudara sendiri dan seorang sahabat yang sering lalai untuk menunaikan hak sahabatnya.Siapalah aku untuk menperolehi segala keistimewaan ini lantaran kerana satu balasan.

Cuma apa yang aku terlalu pasti..rahmatNYA,kasihNYA terlalu melaut buat semua hamba-hambaNYA. Biarpun hambanya sentiasa lalai namun kasihNYA tak pernah kontang. Biarpun hambaNYA seringkali cuai namun perhatianNYA tak pernah kekeringan. Itulah sifat Pencipta kita Allah Azza wajalla..Yang MAha Pengasih dan Maha Penyayang.

Aminah Munirah..

4 comments:

Hamidah Harun said...

banyak hikmah disebalik yang berlaku..hanya Allah sahaja yang mengetahuinya..life must go on!!

Ayie_Nazahie said...
This comment has been removed by the author.
Ayie_Nazahie said...

kak tie..ukhti tersyg

ujian semalam, kita tahu krn kita merasainya,
ujian harini, kita mungkin sedih dan jatuh seketika krn kita baru sahaja merasainya,
ujian masa depan, kita tidak tahu mungkinkah ada kekuatan utk mendepaninya
sebaik2 ujian itu sbg kekuatan utk kita bukan kelemahan.InsyaAllah..
moga Allah permudahkan..=)

aminahmunirah said...

ti mieha
betul apa yang adi kata tuh..life must go on..

ayie..terima kasih atas kata semangat...semoga kita kuat menghadapi cabaran dan ujian