Pages

Monday, April 7, 2008

Bisikan hati sang ibu




Sesekali bersua muka..menjamu selera bersama-sama sambil menikmati keindahan taman dan menghirup udara segar di luar membangkitkan suasana damai. Melihat anak-anak kecil berlari bermain ke sana ke mari...mengundang rasa puas di hati. Menyaksikan mereka membesar di depan mata merupakan anugarah TUHAN yang tidak mampu untuk diungkap dengan kata-kata. Alhamdulillah..Terima kasih Tuhan atas rezekiMU yang tak ternilai ini.
(gambar 1&2 di ambil ketika di Kings Park 2007, when we celebrated eid-ul-adha. Gambar 3, ketika hari keluarga MAWAR at UWA.)

Sesekali suara-suara kecil itu datang meminta seteguk air untuk melegakan tekak yang kehausan, meminta sesuap makanan untuk mengalas perut . Mereka terlupa untuk menjamahnya terlebih dahulu kerana terlalu asyik bermain. Di sana juga kelihatan sang ibu berari-lari anak mengejar si kecil yang belum mengerti apa-apa,sukar untuk di pegang dan hanya tahu berlari ke sana ke mari. Sementelah di sana pula, sekumpulan ibu-ibu tekun mengikuti perbualan dan perbincangan yang tak rasmi, terhasil dari kemesraan yang berputik setelah sekian lama tidak bersua."Hai...anak-anak sekarang tak macam zaman kita lagi..mereka dah pandai meminta-minta..lihat kawan ada MP4 mereka nak MP4,lihat kawan ada handset..mereka nak handset juga..lihat kawan ada make-up set..mereka pun naaaak juga."Keluh seorang ibu yang mempunyai anak yang sedang meningkat remaja."Ala..itu trend zaman sekarang..bukan macam kita..dulu,masa kita tak ada benda-benda macam tu,biarlah diaorang nak merasa."Sampuk seorang temannya."Betul tu,duit boleh di cari..tapi kasih sayang tak mampu dibeli." Tambah seorang lagi teman..seolah memberikan satu conclusion yang wajar untuk difikirkan oleh semua kaum ibu yang menngasihi dan menyayangi si anak. Persoalannya wajarkah nilai sebuah kasih-sayang itu disamaertikan dengan curahan pemberian yang seringkali dilapik oleh keinginan nafsu yang tidak bertepian. Adakah corak kasih sayang itu yang kita dambakan dari anak-anak? Dalam sedar atau tidak kita sedang menanam asas kebendaan dalam membentuk kasih sayang antara kita dan mereka. Justeru tidak hairan suatu ketika nanti..saat kita tak berupaya untuk memberi lagi..di waktu kita memerlukan kemuncak bukti kasih sayang mereka..mereka menghilang. Di manakah mereka??Sudah pasti mereka sedang memburu pemberian, mengejar kasih sayang dan hanya bersama insan yang mampu memberi.

Kita gagal untuk menanam ruh iman dan aqidah dalam curahan kasih sayang pada jiwa mereka sejak kecil. Kita cuai menyiramnya dengan nasihat dan teladan penuh hikmat. Kita lupa untuk sentiasa membajainya dengan doa dan harapan yang menggunung kepada Pencipta dan Penjaga kita. Kita terlupa untuk menyatakan pada mereka bahawa pemberian yang kita hulurkan itu hanyalah sekelumit dari lautan nikmat yang Allah kurniakan untuk hambaNya.Kita juga lupa berpesan pada mereka agar bersyukur pada Allah, Pencipta kita dan bukan hanya sekadar melafazkan ucapan terima kasih hanya untuk kita.


Yang mengharap kasih sayang sejati
Dianella

No comments: