Pages

Wednesday, April 16, 2008

Cita-cita

Alhamdulillah..Along got the first place in his class and adik got the second place. 2007 has gone..keep the hard works up.InshaAllah next year you will get an award again.Along with his lovely teacher,sis Jammy and adik amongs others whose also got an awards.

Hari ni aku just masak tom yam putih dan goreng sawi campur hati ayam. Panas-panas ni semuanya berselera. Senang kerja..just kerat dua tiga batang serai dalam pot depan rumah tu..Alhamdulillah..ada serai pusaka peninggalan naqib kami kak su dan abang abdus, kalau tak... mahunya satu dua dolar sebatang harga serai kat kedai Kong tu..


"Ummi masak apa hari ni?" Terjengul kepala si adik dari tingkap..Sejak tadi asyik bermain roller skate kat backyard."It smells yummy!"Komen biasa yang diberikannya bila dah masuk time makan."Ummi masak tom yum dan sayur goreng sawi,cepat panggil along dan abi..kita makan sama-sama". Cepat si adik beredar memanggil along dan abinya. Barangkali dah tak sabar nak menjamah makanan. Maklumlah kalau hari sekolah,jam 12.30 mereka dah makan,inikan pula dah pukul 2.00 petang.


Alhamdulillah..suami dan anak-anakku tak cerewet langsung bab makanan. Apa yang ada itu yang dimakan mereka. Berselera pula tu...Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.Dia tak akan bebankan satu tanggungjawab pada hambanya kalau hambanya tu tak mampu memikulnya. Aku ni bukannya ada kepakaran sangat dalam bab masak-memasak ni. Cuma berani cuba je..sedap ke tak sedap..jadik ke tak jadik..itu lain cerita..Alhamdulillah suami ku banyak bagi idea walaupun dia sendiri tak reti nak buat.


"Hari ni hari apa ye?" Suamiku bersuara memulakan bicara."Wednesday."Pantas si along menjawab." Janganlah lupa pula,hari ni kan kita kerja petang."Aku cuba mengingatkan suami. Memangnya kalau hari rabu,agak terganggu rutin harian kami kerana terpaksa memberi ruang 1/30 minit untuk kerja di sebelah petang. Bukan lama pun..tapi terpaksa jugak keluar rumah."Sekejapnya masa berlalu...seminggu dah tak rasa apa-apa," tambah suamiku lagi."yelah..nanti 7 tahun lagi along dah nak masuk university,sekejap sangat masa berlalu.7 tahun bukannya lama pun..pejam celik,pejam-celik dah tak de hari pun."Aku cuba menambah bicara."Ha..along dah nak masuk uni?"Adik bersuara seakan terkejut."Yelah...dua-dua anak ummi dan abi,inshaAllah akan ke university."Which Uni we are going to?I am not going to abi's one"tambah si adik lagi.."Why?" "Because needs a lot of reading," si adik memberi alasan. Aku dan suami tersenyum.Barangkali si kecil itu naik bimbang bila melihat abinya sentiasa dikelilingi buku-buku setiap masa,tambahan pula akhir-akhir ni,banyak assigment yang perlu disiapkan.Ha..bertambahlah teruk suamiku berjuang..tidur pun tak lena.


"Kat mana-mana pun kita duduk..buku adalah our close friend. Along dan adik kan nak jadik orang pandai..Orang pandai rajin baca buku..lagi pun along dan adik kan nak jadik orang yang tahu everything".Aku cuba meredakan kebimbangan mereka."Nanti bila along dan adik besar, ummi dan abi nak hantar along dan adik ke Timur Tengah,kat sana nanti along boleh belajar nak jadik doktor dan adik pun boleh jadik saintist.Dalam masa yang sama along dan adik boleh mendalami lagi ilmu-ilmu Islam. InshaAllah along dan adik boleh jadik doktor dan saintist yang juga alim dalam agama."Panjang lebar ku cuba jelaskan pada anak-anak hasrat hati ummi dan abinya."whatever we are going to learn,we have to be an expert one..kan..ummi?."Aku tersenyum.."Pandai anak ummi" Alhamdulillah...hatiku berbisik memanjat syukur pada Allah,paling kurang anakku faham cita-cita murni yang cuba ku tanam dalam diri mereka.Along dari tadi asyik diam mendengar butir bicara.Anakku yang sulung ini selalunya banyak mendengar bila ummi atau abinya berbicara.Tak banyak kerenah.."Alhamdulillah..along dan adik ..Allah dah bagi akal yang baik..gunakan sebaik mungkin dan usaha untuk jadi the best one.Boleh kan..along..adik..?"Lantas kedua-duanya mengangguk kepala dan berkata InshaAllah.Aku dan suami menarik nafas lega..Mudah-mudahan mereka terus diberi kekuatan untuk terus meneroka ilmu Allah yang maha luas itu dan beramal serta berbakti kepada agama dan masyarakat.Amen..

Doa ummi dan abi
Dianella..Perth

No comments: