Pages

Friday, April 4, 2008

Syukur pada ILAHI

A gathering we have just now was a special moment Allah gave me. Meski pun seketika namun cukup untuk mengembalikan nostalgia lama tika diri ini masih single.Waktu itu saban minggu kakak-kakak senior datang dan kami berkumpul bermuhasah diri.Membaca sepotong dua ayat suci al-quran dan hadith memberi kekuatan pada hati2,untuk terus menyusuri arus kehidupan di negeri orang. Kini saat itu kurasakan seakan berulang kembali. Namun waktu membuatkan keadaan juga berubah. Kalau dulu aku selalu menadah telinga sambil melapangkan hati menerima nasihat dan peringatan dari para senior,namun kini giliranku pula mencurahkan ilmu yang tak seberapa. Menyedari betapa pentingnya tanggungjawab itu dilaksanakan,ku cuba gagahi diri dan hati untuk sama2 berkongsi ilmu.
Tatkala ku menatap wajah adik-adik yang baru ku kenali itu, terasa bagaikan bibit kasih-sayang,ukhuwwah dan silaturrahim itu seakan sudah lama terjalin. Wajah-wajah jernih itu amat mengagumkan aku. Betapa keinginan dan cintakan ilmu Allah amat mendalam membuatkan mereka tekun mendengar setiap butir perbincangan
.SUBHANALLAH.
Persoalan aqidah menjadi topik perbincangan kami untuk sesi yang julung2 kali ini. Huraian al-Fatihah bagaikan melengkapkan pertemuan.Sesungguhnya rahmat dan kasih Allah itu maha luas dan mendalam. Sebagai muslim yang mukmin kita diajar bagaimana untuk mensyukurinya. ALHAMDULILLAH....Terima kasih TUHAN atas kesempatan yang tak ternilai ini.Tetapkan hati ini agar terus istiqamah di atas jalanMU. Berikan ku kekuatan untuk terus menunaikan amanahMU. Moga secebis usaha ini mendapat perhatian,rahmat dan redhaMU.

Hamba yang kerdil;
Dianella,Perth.

No comments: