Pages

Monday, March 15, 2010

Sayangi mereka!!!

Berehat sambil berbaring bersama anak2 dan suami saat paling merehatkan.Setelah seharian sibuk dengan tugas,kerja dan sekolah.. saat-saat seperti ini bagaikan ditunggu-tunggu kami semua"Umi..which one do you think, elephant should be in wild or zoo?" Adik tiba-tiba bertanya.."ishh adik nih..nape pulak nak letak dia dalam zoo, biarlah elephant tu duk dalam hutan" aku menjawab tanpa memahami maksud pertanyaan anakku ini."Muaz.. you know, elephants would live more longger if they in wild,zoo can makes their age even shorter".Along mencelah, dari tadi duk depan laptop tapi pasang telinga mendengar perbualan di sekeliling."I knowwww.. but living in zoo more safety ,no one can kill them,if they live in wild,poaches will kill them."Adik akhirnya meluahkan kebimbangan terhadap kepupusan hidupan dan alam sekitar. "Adik tahu tak.. kalau bukan kerana poaches pun..orang tetap bunuh binatang tau" Aku menambah"Yeaa..they do bad things on environment..ruin their habitat, their foods..so animals would die".Muaz sungguh aware terhadap alam dan haiwan..Aku masih ingat lagi..waktu kami pulang bercuti di Malaysia 3 tahun lepas, dia sibuk bertanya bila melihat banyak bukit-bukit yang gondol.Tiba-tiba Along bersuara"My teacher said that Amazon rainforest has lost a soccer oval every ten seconds"
MUaz menggeleng-geleng kepala.Jelas riak-riak kesal di wajahnya."Along nge adik tahu tak, Allah dah bagi warning kat manusia awal-awal dalam al-Quran.Tapi kita tak aware dengan amaran ayat2 Allah". Aku cuba kembalikan mereka pada peringatan Maha Pencipta mereka juga PEncipta animal kesayangan dan alam sekitar yang mereka cintai.

Benarlah Firman Allah:
( ظهر الفساد في البر والبحر بما كسبت أيدي الناس ليذيقهم بعض الذي عملوا لعلهم يرجعون ( الروم 41
Maksudnya:Telah zahir kerosakkan di darat dan di laut disebabkan kerana perbuatan manusia.Allah menghendaki agar mereka merasakan sebahagian dari akibat perbuatan mereka agar mereka kembali ke jalan yang benar..

"Allah MAha Mengetahui sesuatu benda sejak azali. So DIA dah ingatkan kita dalam al-Quran.TApi manusia buat tak endah je.Mungkin ini juga akibat kerana tak mentadabbur ayat2 Allah, menyebabkan mereka tak aware dengan amaran dan peringatan Allah..So sekarang lihatlah..siapa yang rugi??"

Anak-anakku mengangguk-angguk kepala.Jauh di sudut hati,aku memanjat doa agar kasih yang tersemai terhadap semua makhluk ciptaan Allah di hati mereka berpanjangan dan berkekalan.
Sejak mereka kecil lagi,ku cuba titipkan kata-kata yang boleh membantu mereka mengasihi makhluk Allah yang lain.
Anak-anak kecil memang sukakan haiwan dan binatang. Dinasour,whale,elephant,tiger antara binatang-binatang yang mereka kagumi.
Justeru aku menggunakan kesempatan ini untuk menceritakan akibat dari sungai dan laut yang tercemar,hutan yang diterokai secara membuta dan tidak menjaga alam sekitar dengan baik.

Aku juga benar-benar berterima kasih kepada guru-guru mereka yang banyak membaja cintakan alam dan bumi kita di hati mereka.
Lapisan ozon yang semakin menipis, lantaran karbon dioksida yang menguasai alam akibat dari pemanasan global (global warming) menyebabkan habitat di artic dan antartica terancam menyentuh hati anak-anakku. Aku tahu mereka sayangkan beruang2 yang besar,berbulu lebat yang hidup di kawasan artic.

"You know ummi, a polar bear was found in the Canada City..looked for food...Imagine how far he traveled."

"I feel so sorry to him"

Sebahagian keluhan Along dan adik yang sempat ku recall kembali tatkala bercerita tentang kemusnahan alam sekitar.
Semoga nilai yang kucuba tanam di hati anak-anak bisa menjadikan mereka manusia yang tidak tamak. Sikap tamak dan pentingkan diri sendiri menyebabkan manusia sanggup membelakangkan amaran Allah agar mengasihi sesama makhluk.
Kasih mengasihi sesama manusia, menyintai makhluk Allah yang lain dan menyayangi alam sekeliling adalah nilai-nilai Islam yang harus disemai dalam diri setiap Muslim mukmin..

Isobel Street..

No comments: