Pages

Monday, March 8, 2010

Secebis rasa

"Kak Tie sedang buat apa tadi?" Sapa tetamuku tika melangkah kaki masuk ke dalam rumahku."Kak tie tak de buat apa-apa..cuma duk belek-belek,baca-baca berita online tentang Malaysia." Aku menjawab..sambil mempersilakan tetamuku duduk di kerusi depan bench yang agak tinggi yang ada kat ruang dapur rumah kami. Rasanya lebih santai dan mesra untuk kami kaum perempuan berbual di dapur sambil membancuh minuman."Urm..kak ti baca surat khabar apa ek?""Semua surat khabar kak ti bukak dan baca,tak delah minat satu surat khabar je yang lain tak bukak..hehe."Meleret pulak rasanya jawapan aku padanya.

Aku akui kelemahan adalah sifat manusia. Tidak semua yang kita tahu orang lain juga mengetahui begitu juga tidak semua yang diperolehi orang, kita juga berpeluang mendapatkannya.Faktor ini antara penyebab aku memaksimumkan sumber bacaanku.
Aku jua akur dengan hakikat di sekelilingku. Agak sukar untuk memastikan sebuah kejujuran lantaran ramai yang bersikap persis Sang Munafik. Ku gagahi diri mempelbagaikan jenis sumber bacaan berita yang mampu diperolehi agar ketidaktepatan berita itu mampu diatasi.

Allah juga telah menitip arahan dan pesanan buat orang-orang yang beriman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ان جاكم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوماً بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين
Maksudnya: Wahai oang-orang yang beriman, jika seseorang yang fasik datang kepadamu membawa suatu berita, maka telitilah kebenarannya, agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kebodohan yang akhirnya kamu menyesali perbuatanmu itu..al-Hujurat:6

Barangkali untuk melengkapkan set soalan,dia menambah"Oooo..gitu..so berita apa kak ti baca?""Urmm..rasanya hampir semua berita yang ada kat surat khabar tu kak ti baca, jenayah,agama,keluarga, dalam negeri,luar negara hehehe..hiburan dan politik pun baca jugak."Aku cuba berlaku jujur dalam memberi setiap jawapan kepada temanku..seperti juga aku cuba bersikap jujur pada diriku sendiri dalam menilai setiap patah berita yang kuperolehi.

Manusia kadang tidak berlaku jujur lantaran khuatir andainya ia mengundang tidak senang orang padanya atau mengundang persepsi negatif terhadap dirinya. Aku fikir tiada salahnya aku jujur bahawa aku juga membaca berita politik dalam dan luar negara seperti juga aku membaca berita hiburan di tanahair dan dunia.

Aku tidak menafikan barangkali orang yang mengetahui bahawa aku membaca berita hiburan akan mengatakan bahawa aku sukakan warna-warni watak,musik mahu pun filem yang melanda segenap pelusuk inci alam secara membuta. Begitu juga tika mengetahui aku membaca berita politik,lantas kebarangkalian pesepsi yang bertandang ialah aku cenderung kepada hasutan,dendam dan tuduh menuduh. NA'uzubillah....Semoga Allah jauhkan aku dari segala yang keji.

Biarlah manusia menghukum kerana aku tahu sebaik-baik penghukum adalah Allah s.w.t.
Siapa kita untuk mengadili manusia tanpa ilmu dan hakikat. Yang pasti aku cintakan agama,sayangkan negara dan kasihkan sesama saudara. Aku tidak mahu menjadi manusia buta walaupun hakikatnya Allah kurniakan penglihatan yang baik untukku. Buta untuk membaca,bertanya,belajar malah buta untuk menilai antara kebaikkan dan kemungkaran. Pada aku, sengaja menjadi buta dari melihat apa yang berlaku dalam negara menjadikan kita manusia yang lembab,pasif dan tidak berdaya maju.

Betul..berita politik negara berbaur permusuhan. Hiburan negara bercampur dengan kemaksiatan. Namun kita ada akal dan pilihan untuk mencari kesimpulan. Aku impikan negara Malaysia yang sejahtera, pemimpin yang baik dan takutkan Allah, rakyat yang saling berkasih sayang. Aku sedar segala impian aku tak akan tercapai andai politik negara tidak berasaskan kepada tanggungjawab dan amanah pada TUHAN sekalian Alam.. Namun suatu yang tak wajar untuk aku nafikan, andai generasi muda yang takutkan TUHAN lupa untuk cakna pada politik negara maka negara akan kehilangan permata-permata berharga yang akan mencorak dan mewarnai negara ke arah politik yang sejahtera dan diredha Maha Pencipta. Membentuk negara,mengurus khazanah ummah dengan penuh amanah dan keinsafan adalah tanggungjawab yang terpikul di setiap bahu pemuda dan pemudi Islam.Pemimpian beriman, baik dan bertanggungjawab diperlukan untuk mentadbir segala urusan ummat islam.Balasan dan ganjaran buat mereka bukan sedikit di sisi Allah. Sesungguhnya Nabi junjungan s.a.w bersabda:

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقـول : " سبعة يظلهم الله فـي ظله يـوم لا ظل إلا ظله ، إمام عادل ، و شاب نشأ في عبادة الله ، و رجلان تحابا في الله اجتمعا عليه و تفرقا عليه ، و رجل ذكر الله خاليا ففاضت عيناه ، و رجل قلبه معلق بالمساجد ، و رجل تصدق بصدقة فأخفاها حتى لا تعلم شماله ما تنفق يمينه ، و رجل دعته امرأة ذات منصب و جمال فقال : إني أخاف الله رب العالمين " .
أخرجه البخاري و مسلم .
Maksudnya: Daripada Abu Hurairah r.a bahawa dia telah : Aku telah mendengar rasulullah s.a.w telah bersabda: Tujuh golongan Allah menaungi mereka dengan naunganNYA pada hari yang tidak ada naungan melainkan naungan Allah ialah: Pemimpin yang adil, pemuda yang hidupnya dalam ibadah kepada Allah, dua lelaki yang berkasih sayang kerana Allah di mana mereka berkumpul dan berpisah kerana Allah, Lelaki yang menangis kerana mengingati Allah, lelaki yang hatinya terikat dengan masjid,lelaki yang menyembunyikan sedekahnya sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan tangan kanannya dan lelaki yang digoda oleh seorang perempuan yang memiliki kecantikkan untuk membuat kejahatan namun dia berkata:Sesungguhnya aku takut kepada Allah Tuhan sekalian alam..

Cakna pada negara, sensitif pada corak hiburan yang mewarnai negara membawa aku pada satu "rasa". "Rasa" untuk sama-sama berusaha agar manusia kembali kepada fitrahnya. Sesungguhnya fitrah manusia percayakan adanya Yang Maha Berkuasa, namun lupa bahawa yang Maha berkuasa itu juga Maha Melihat,Maha Mendengar, Maha Mengetahui dan kemuncaknya DIA Maha Menghisab dan DIA Maha Membalas setiap amalan manusia. Justeru larinya manusia dari fitrahnya menyebabkan manusia tidak jujur dan amanah pada diri sendiri, sanggup memusnah kepercayaan saudara seagama, mengkhianati negara tercinta, kemuncaknya tidak takut pada balasan Allah pencipta dia dan kita. Sebagaimana ia Mengundang jua "rasa" untuk membantu manusia kembali kepada seni dan hiburan yang tidak merosakkan jiwa dan lalai kepada Tuhan Yang MAha Berkuasa. Kemuncak segala rasa..rasa itu mengundang aku untuk mengingati dan berwaspada dengan janji Allah. Dua janji yang berupa samada keberkatan mahupun kemusnahan. Allah menjanjikan keberkatan andainya kita melaksanakan ketaatan. NAmun Allah juga tidak lupa untuk datangkan kemusnahan andainya kita membelakangkan ajaran dan lupakan TUHAN.

ولو أن أهل القرى آمنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والأرض ولكن كذبوا فأخذناهم بما كانوا يكسبون

Maksudnya: Dan sekiranya penduduk negeri beriman dan bertaqwa,pasti KAMI akan melimpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi tapi ternyata mereka mendustakan ayat-ayat Kami,maka Kami siksa mereka sesuai dengan apa yang mereka kerjakan..al-A'raf:96

Nukilan sebuah rasa
Isobel street

7 comments:

Abdul Hadi Manaf said...

fuyyo kak ti..advance suggoh dlm blogging..saya pon x pandai nk masok lagu cam mana..hahaha..tahniah2..

aminahmunirah said...

Hadi..tak delah advance mana blog kak ti nih.upah tak malu bertanya..hikhik..Blog Hadi lagi menarik..santai..kak ti suka..apa2 pun moga kita leh share something ekk ke arah kebaikkan..merapatkan silaturrahim at least tahulah apa Hadi buat tiap2 hari...hohoho

Ana Farhanah said...

salam hadi..salam kak ti..nak nyibuk gak =D

beshla ada geng orang suke blogging..tak ramai yang suke wat blog..ble tak ramai, ana pun kdg2 xde semangat nak menulis..tp tgk blog kak ti yang sgt berilmu dan blog hadi yang sangat 'lepak2', rasa teringin nak menulis balik..hehe

kak ti..kak ti rajin eh bce surat khbr..ana xsempat2 nak tgk surat khbr..huhu

Abdul Hadi Manaf said...

kak ti n kak ana: jom jadi followers between us..ayuh2..haha

aminahmunirah said...

hadi..boley2 sangat..kecik tapak tangan nyiru kak ti tadahkan..tapi tak reti camna nak letak follower kat tepi tuh..nak kena menuntut ilmu dari kak Ana nih..

Abdul Hadi Manaf said...

itulah..kak Ana pon xde ruang followers..haih..

Ana Farhanah said...

ana dah letak followers dah =)

kak ti leh g customize--> layout-->add gadget--->followers--->save
dah siap =)insha Allah