Pages

Monday, May 19, 2008

Bila berlakunya SAAT itu.


Kesejukkan winter sudah makin terasa, apatah lagi di waktu subuh-subuh begini. Walaupun terasa berat mahu menanggalkan selimut yang membaluti tubuh,namun demi tugas yang beratur menunggu untuk ditunaikan, aku cepat-cepat bingkas bangun. Azan subuh yang di set-up dari Islamic finders di komputer sebelah katilku ini sudah lama memanggil.

Sambil menuju ke bilik air untuk berwudhuk,aku menjenguk ke bilik along dan adik."Alonng,adiik! cepat bangun,subuh dah banyak ni..cepat ambik wudhuk..ummi tunggu,kita sembahyang sama-sama." Aku mengejutkan mereka dari tidur. Suis lampu ku buka dan tubuh-tubuh kecil itu kelihatan bergerak.Mungkin silau dek kerana cahaya lampu..tangan-tangan itu menggosok-gosok mata.

Aku cepat-cepat mencapai telekung sembahyang selepas berwudhuk. Terasa beku seluruh sendi jari jemari bila terkena air, namun kehangatan mula terasa bila tubuh dah dibaluti telekung putih ini."alongg..adik..cepat!ummi dah siap ni,"aku bersuara lagi."I'm going" kedengaran suara adik diikuti bunyi seretan sepatu bulunya."Haaa..along mana?Cepat.." Anakku yang sulung ini..selalunya berat untuk terus bangun. Bila dengar suaraku makin meninggi..cepat-cepat dia bangun menuju ke bilik air.

Selesai solat subuh, seperti biasa aku mengakhirinya dengan bacaan al-Mathurat. along-dan adik ikut membacanya walaupun kekadang suaranya tenggelam timbul."Kita mintak dengan Allah agar jauhkan kita dari rasa sad and worry sepanjang hidup kita..Kita juga mohon agar Allah sentiasa sayang dan jaga kita" Setiap kali baca al-Mathurat,sedikit demi sedikit aku cuba jelaskan pada mereka kenapa kita perlu amalkannya. Kedua anakku memandang mukaku..Seketika hatiku rasa terharu dengan kurniaan rezeki AllaH yang tak ternilai ini. Rezeki cahayamata namun aku sedar..di sebalik rezeki ini, terbeban tanggungjawab mendidik yang cukup besar untuk ditunaikan agar mereka menjadi Muslim Mukmin yang bertaqwa.

Telekung ku lipat dan ku gantung pada hanger. Ku capai baju tebal atas katil sambil kaki melangkah menuju ke dapur.Kepalaku ligat berfikir.."Mahu masak apa hari ni?'Aku berbisik sendirian. Tudung periuk rice cooker ku buka, "emmm..nasi semalam banyak lagi..senang-senang buat nasi goreng..tak banyak cerita" Alhamdulillah..rezeki Allah tak pernah putus. Itulah rahmatNya yang melaut dan kasihnya yang menggunung untuk hambaNYa.

"Ummi..Is there any Earthquake in our Country,Malaysia?"Along bersuara memulakan bicara ketika kami bersarapan."Emmm..alhamdulillah setakat ni tak ada..tapi sesetengah tempat kat malaysia pernah terasa sedikit gegaran.Tapi earthquake tu berlaku kat negara berdekatan dengan malaysia, bukan di Malaysia" Aku menjawab pertanyaan Along."Ooo..tapi ummi..when an earthquake happened,most people died and some people could get injured even if they are muslims..is it ummi?" Seakan bimbang dengan tragedi yang berlaku akhir-akhir ini..along betanya lagi." Betul tu along..Sebab tulah, as a muslim kita mesti get ready setiap masa..begitulah keadaan bila hari kiamat..Ha..bila kiamat tiba-tiba terjadi..kita dah tak boleh buat apa-apa, kalau kita tak bagus, habislah siaplah kita."Aku cuba mengambil kesempatan untuk menanam benih-benih iman dan taqwa.. ke dalam hati mereka."So..if we are not good, does Allah will throw us into the hell ummi? even we are still a muslim?"Adik pula bersuara dengan mata membulat."yeeahh..Tapi Allah Maha Penyayang dan Pengasih..sebelum dia throw kita ke dalam neraka..Allah dah ajar dan bagi banyak chance untuk kita bagaimana kita nak avoid diri kita dari kena fire burning."Kedua-dua anak-anakku melopong melihat mukaku."Itu sebab kita baca al-Mathurat every morning dan evening.InshaAllah,kalau kita baca al-Mathurat...tiba-tiba kita mati within the hours kita baca al-mathurat tu..Allah kata Dia akan lepaskan kita dari azab api neraka."

"Kita juga kena selalu mintak ampun dengan Allah..mintak Allah selamatkan kita dari azab Dia..dan mintak moga Allah tetapkan kita jadi Muslim forever until kita mati."Along dan adik menggangguk kepala. Jauh di dalam hati aku berdoa moga iman yang ku cuba tanam dalam hati mereka akan terus berbunga dan berbuah..ameen.

"You know ummi..My religious teacher told us when qiamat is coming..other planets would come and crash the earth.No one know when it is going to happen.It might happen tonight.And you know ummi..He said.. on qiamat..All parents will say to their kids.."go away from me, I never know you."Along bersemangat menceritakan apa ang diajar gurunya di sekolah pada ku dan adiknya."One girl in year 3c was crying too much on that day, the teacher asked her why she cried, she said..because you say the qiamat would happen tonight."

"haa..betul kata cikgu along..kita tak tahu bila kiamat nak jadik..so kita kena buat bagus-bagus dari sekarang..okay?"'InshaAllah kalau kita semua baik..di hari akhirat nanti along, adik, ummi dan abi akan jumpa lagi dan kita semua akan tinggal sama-sama forever..." "InshaAllah ummi" along dan adik berkata dan tersenyum lebar. "emm..cepat dah 8.30 pagi dah..nanti loceng sekolah berbunyi ..cepat basuh mulut."

Alhamdulillah..aku berbisik memanjat syukur pada Allah..Semoga anak-anakku membesar dengan penuh keyakinan pada kekuasaan dan qudratMU ya Allah. Ameen.

Doa ummi
Perth

No comments: