Pages

Tuesday, May 27, 2008

Ilmu itu Cahaya

"Aku dah banyak kali baca benda yang sama..masih lupa juga." Keluhan sebegini mungkin sudah beribu kali diulang bagi seorang pelajar. Atau " emm..dulu masa periksa aku dapat tinggi bila jawab soalan macam ni..tapi sekarang tak tahu pulak camne nak buat". Terfikirkah kita di mana silapnya hingga menyebabkan semua ilmu itu hilang dan lesap entah ke mana? Sedarkah kita kenapa ilmu yang kita baca dan cuba dikaut itu tak muncul-muncul diingatan?

Ayuh kita renungi bersama syair al-Imam as-Syafie. Walau kebolehan dan kemampuan kekuatan daya ingatan tajam beliau tidak pernah dinafikan sesiapa..namun masih merasa insaf dan merendah diri.

Puisi Imam al-Syafie:
شكوت إلى وكيع سوء حفظي فأرشدني الى ترك المعاصي

وأخبرني بأن العلم نور ونور الله لا يهدى لعاصي

Maksudnya:

Aku mengadu kepada Waqi" lemahnya ingatanku
Dia menyuruhku meninggalkan kemaksiatan
Dikhabarkannya padaku sesungguhnya ILMU itu cahaya
Dan CAHAYA ALLAH bukan untuk seorang Aasi

ّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّ

Harun al-Rashid berkata kepada Abu al-'Ataaiyyah"Berikanlah peringatan kepada ku"

Abu al-'Ataaiyyah menjawab"Aku takut" Harun al-Rashid berkata pula" Engkau bebas,aku tidak akan melakukan apa-apa terhadapmu"

Lalu Abu al-'Ataaiyyah berpuisi seraya menasihati khalifah Harun al-RAshid

ترجو النجاه ولم تسلك مسالكها ان السفينة لا تجري على اليبس

Maksudnya:

Engkau mengharap satu kejayaan Tapi engkau tidak mengikuti syarat-syaratnya

Sesungguhnya sebuah bahtera tidak belayar di atas di atas daratan.

No comments: