Pages

Thursday, May 15, 2008

Sejenak Merenung Pada Diri

(Along and adik with al-Fateh were flying a kite..it was a windy day and the bright and colourful kite flew so cool .Definitely it was attracted so many eyes to look at..)

Kelahiran manusia ke dunia bukanlah kelahiran yang sia-sia. Manusia dilahirkan dengan matlamat dan tujuan. Allah s.w.t telah berfirman:وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون . Maksudnya : Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepadaKu. Persoalannya,sejauhmana manusia memahami konsep pengabdian. Apakah maksud pengabdian hanya ketika ketika tunduk dan sujud dalam sembahyang?Atau hanya ketika berlapar dan berdahaga di bulan Ramadhan? Sesungguhnya konsep pengabdian yang dituntut meliputi seluruh jiwa raga dan kehidupan manusia. Setiap detik yang berlalu..setiap saat yang hadir silih berganti, tidak pernah terpisah dari mengingati Penciptanya. Jiwanya kental dengan keimanan..Hatinya subur dengan ketaqwaan lantas diterjemah dalam setiap tindak dan amalan. Bukan sekadar lidah dan bibir melafazkan kesaksian..Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah. Namun hati turut membenar dan mengiyakan dengan penuh yakin setiap patah kata yang terucap. Lalu cuba dibuktikan dengan amal oleh seluruh anggota badan.

Pergertian iman itu cuba dihayati..ikrar dengan dengan lidah berserta tasdiq berpasak di hati. Bukan iman si munafiq yang hanya manis terucap di bibir namun hati tetap menafikannya. Iman seorang abdi penuh perhambaan..menyedari diri mengemis dan menumpang kasih dan redha
Ilahi. Setiap suruhan cuba dilaksanakan dan setiap larangan pasti dielakkan.Langkah di atur penuh berhati di perjalanan penuh berduri.


Demi kasih pada Ilahi,demi cinta pada rasul..setiap tanggungjawab dan suruhan cuba dilaksanakan. Dididknya hati dan jiwa ntuk menyedari dan insafi,di sebalik setiap suruhan itu tersembunyi seribu hikmah dan kebaikkan.Pulangannya tidak kembali pada tuhan namun kebaikkan pada si tuan amalan.


Jiwa abdinya tenang walau mata -mata manusia angkuh memandang sinis dan jengkel padanya. Hatinya kental memikul bebanan dakwah yang menjadi warisan Rasul tercinta sejak zaman berzaman. Hidupnya tidak terpencil malah dia di tengah-tengah manusia yang bermacam ragam dan isinya. Sirah perjalanan dan perjuangan insan tercinta menjadi ikutan dan panduan. Dia menyedari kesukaran yang diredahi hanyalah secebis kesusahan yang dialami rasul junjugan..Lalu kudratnya menjadi kuat..lantas hayunan kaki terus melangkah demi meneruskan perjalanan insan mulia tercinta.

No comments: