Pages

Friday, May 2, 2008

Bicara Hati


وذكرفان الذكر ثنفع المؤمنين Perintah dan nasihat dari Yang Maha Mengetahui bukan satu perintah dan nasihat yang sia-sia. Sebagai Pencipta..sifat all-knowing Nya yang tidak pernah terbatas, malah merentasi sempadan yang tidak mampu dijangkau fikiran dan pandangan manusia harus diamati dan diperhalusi.Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang..kasihNya yang melaut dan rahmatnya yang melangit,tidak pernah mendambakan apa-apa pulangan dari kebaikkan amalan hambaNya.
(along with our usrah member's kids:Iman,Nur,Huda,amir,hanif,Bushra dan si kecil Hamzah when we were in Kings Park on 2006)
Namun kasih dan sayangNya itulah telah mengatur peraturan maha sempurna untuk kehidupan manusia selaras dan seiring dengan fitrah dan kesesuaian kejadian mereka.Jaminan kemuliaan ciptaan manusia akan terus terpelihara lantaran pengamalan peraturan Ilahi.Faedahnya kembali pada manusia..untungnya zahir dalam kehidupan mereka..kedamaian dan ketenangan menghiasi dunia hamba.

Namun hidupnya hamba tidak selalu merendah diri pada Yang Esa. Adakalanya dibuai nafsu dan diulik gelojak jiwa yang meronta. Lalu kekadang aturan langkah tergelincir. Meskipun manusia sifatnya tertulis sebagai pelupa..itu bukanlah alasan untuk terus melupai Pencipta. Bukan jua penyebab untuk terus melayani kehendak hati yang tiada noktahnya. Bagi hati yang basah kerana iman..jiwa yang lembut dengan taqwa, sedikit kesilapan menjadi medan pertaruhan manggandakan amalan. Lantaran ketakutan dan keinsafan membuatkan mereka makin mulia di sisi Tuhan.

Wajarnya kita sebagai hamba melihat dan merenung dengan penuh keinsafan. Selangkah kita berjalan mendapatkan Tuhan..Seribu langkah Ia berlari merapati Insan. Rahmat dan IhsanNya tidak pernah kontang malah sentiasa memayungi dan menyirami hamba-hambanya. Moga renungan sejenak kita..menyingkir segala kehendak jiwa dan nafsu..menghayati dengan pandangan hati disuluhi akal mampu menzahirkan betapa kerdilnya kita di hadapan Pencipta.

No comments: