Pages

Monday, May 19, 2008

Mendidik biarlah dari rebungnya.



"Ummi, the girl that cried last week calls you miss tie." Mulut adik tak henti-henti bercakap sejak pulang dari madrasah tadi. Dia mula start untuk complain apa yang didengarinya tadi. "Yeaah..she is not supposed to call you miss..but sister Tie,is it ummi?""Emm..betul tu..lebih baik dia panggil ummi sister Tie.." Aku cuba melayan bicara anakku yang banyak mulut ini."But why did she cry?"Along pula seolah berminat nak tahu cerita yang dibuka si adik."Because ummi pinched her foot"Cepat-cepat adik menambah."Ooo.Why did you do that to her ummi?" Along bersuara lagi seolah-olah tidak puas hati dengan tindakan ku.


Aku cuba jelaskan pada along dan adik kenapa aku bertindak demikian pada budak perempuan tadi."Budak tadi .. dah banyak kali ummi nasihat..Jangan step over the Quran or any book. Tapi hari tu lepas ummi cakap je dia buat lagi. So ummi cubitlah kaki dia". Aku berkata pada along dan adik.Bulat mata along dan adik memandang ke arah aku."Ummi buat macam tu pada dia sebab ummi sayang dia,ummi tak nak bila dia besar nanti dia jadi orang yang Allah tak suka sebab dia tak hormat kitab Allah.Ummi harap dengan ummi cubit kaki dia tu, akan ingat dan tak akan buat lagi."Panjang lebar ku jelaskan pada mereka berdua the reasonnya.Walaupun hakikatnya cubitan aku tu,entah kena atau tidaknya pada kaki dia.Anak murid ku yang sorang ni memang terlalu sensitif..kalau aku suruh dia ulang bacaan berkali-kali pun, dia hampir menangis.

"Along dan adik tahu tak Quran tu ayat-ayat Allah..Tuhan kita. We have to respect it more than others."Keduanya lantas mengangguk. "Kalau kita tak hormat al-Quran dan buat al-Quran sesuka hati nanti Allah tak berkati hidup kita,mungkin hidup kita unhappy dan sad sepanjang masa."Sebaik mungkin aku cuba bagi penjelasan untuk memahamkan mereka.Maklumlah..mereka masih lagi anak-anak kecil.Seboleh-bolehnya aku cuba pastikan penerangan yang diberi tidaklah terlalu complicated sehingga mereka berdua sukar nak faham.

"You know ummi, when I saw a boy in my class steps over the Quran, I told to him not to do that,but he just said..so what??"Along berkata dengan nada serius. Anakku ini kalau bercakap memang bersemangat dan bersungguh..kata abi..serupa macam umminya."Alhamdulillah..ummi bangga dengan anak ummi.Biarlah dia cakap apa pun..at least along dah tegur dia,InshaAllah kita doa moga dia takkan buat lagi."Along menggeleng-geleng kepalanya seolah masih menyesali sikap kawan sekelasnya itu.

Sememangnya perkara ini banyak berlaku.Mungkin ibubapa mereka di rumah kurang memberi penekanan dalam soal ini pada anak-anak mereka.Justeru..sebab itulah aku sering memerhati dan menegur anak-anak kecil di bawah didikan ku di madrasah agar mereka hormati al-Quran dan ilmu pengetahuan. Sedaya upaya aku cuba pastikan mereka memmperlakukan al-Quran dan buku-buku dengan sebaik-baiknya.

Ummu Mujahid
dianella

No comments: