Pages

Friday, May 30, 2008

Celoteh ilmu dalam USRAH

"Kadang kita fikir kita dah dilahirkan Muslim..buat apa kita nak bincang pasal tauhid lagi?"Aku berkata seolah menyimpulkan penafsiran ayat 21 dan 22 dari surah al-Baqarah semalam. Soalan yang kukira wajar untuk difikirkan bersama."Betul..teringat lagi masa kita zaman sekolah dulu..antara nota yang paling pendek ialah berhubung ayat-ayat pasal aqidah.Kalau nota yang panjang tu..mesti pasal cerita-cerita nabi,kita tak tahu pun nak relate macammana ayat-ayat aqidah ni masa tu."Sambung Azza lepas huraian tafsir ayat tersebut kukupas.

Ayat-ayat tauhid dan aqidah inilah yang menjana kekuatan iman muslim mukmin. Ayat-ayat ini jugalah yang membuka pintu hati non-muslim untuk mengenal siapa tuhan mereka yang sebenarnya. Betapa hebatnya iman para sahabiyah dan betapa unggulnya taqwa para serikandi."Cuba kita renung bersama..secara zahirnya antara kita dengan NUsaibah r.a, Aminah as-Silmi, Zainab al-Ghazali tidak ada bezanya. Mereka ni semua perempuan macam kita, kalau kita tak mampu nak angkat satu tong air maka mereka juga tak mampu nak angkat benda seberat tu ..sebab kudrat wanita kita sama je.." aku cuba membawa diriku mengimbas kembali rentetan hidup dan kisah serikandi terbilang ini dalam sessi perbincangan ayat21-22 tadi."Tapi hakikatnya antara kita dan mereka ada bezanya, kita masih tak mampu lagi untuk menjadi seperti mereka, iman yang kita miliki tak mampu menjadi sekuat mereka, di manakah silap kita?" Hatiku terharu tatkala mengimbau balik perjalanan hidup wanita muslimah terbilang ini."Marilah kita hayati dan renungi bersama..apa rahsia yang menjana kekuatan iman mereka?Kenapa mereka boleh menjadi sekuat dan setabah itu?" Hati bertambah pilu..insaf kelemahan dan kekurangan diri..kenapa kita tak boleh menjadi seperti mereka atau sekurang-kurangnya menghampiri level iman mereka..

+++++++++++++++++++++++

"Kita bertuah dikurniakan peluang merasai nikmat Islam dan Iman,kita ada sesuatu yang menjana kekuatan dalam diri kita,kita ada Allah yang rahmatnya sentiasa terbuka luas untuk hambanya,"aku menambah bicara lagi."Kak Tie..Kak Azza..Macammana ye kita nak kawal nafsu kita..maksud saya bila kita nak buat baik.. contohnya kita nak bagi derma..nanti hati kita akan kata..kau bukannya ada banyak duit pun..tapi masa tu kita nak bagi jugak..time kita nak bagi tu,hati kita berkata lagi..nanti bila kau bagi duit tu,sikit jadi duit engkau.. dahlahduit JPA bagi tak banyak..macamana ye nak buat?"Tiba-tiba Nabiki bersuara risau."Betul Nabiki..Memang kita ni tak sunyi dari bisikan syaitan,time kita nak buat baik tulah dia datang..Tapi ingatlah itu semua dugaan.Kalau kita lepas..ertinya time syaitan tu bisik ..jangan bagi tapi kita terus buat ..bermakna kita dah pass ujian tu"Azza cuba menjawab kemusykilan Nabiki."Apa yang kita harap dan doa selalu..moga diri kita dalam perhatian Allah..kerana bila kita diganggu syaitan atau nafsu berbisik kita akan cepat tersedar."Aku cuba menambah jawapan Azza.

+++++++++++++++++++++++

"Kak Tie,saya ada tengok you tube hari tu,pastu adalah sorang non-muslim ni dia dakwa"kalau kita mengaku tuhan tu betul-betul berkuasa..kenapa kita tak boleh menerima yang dia juga mampu untuk menyerupai makhluk. Seperti Tuhan yang boleh dan berkuasa menyerap dalam jasad Jesus."Umai pula mencelah meminta penjelasan pada kekeliruan yang dirasainya."Kita tak pernah menafikan Allah berkuasa melakukan apa sahaja yang dia inginkan apatah lagi perkara seremeh itu.Tapi kita tak boleh menerima bahawa Allah layak untuk menyerupai makhlukNya, agung dan hebatNya Allah tidak melayakkanNya untuk disamakan dengan ciptaanNYa."Aku cuba memberi sedikit penjelasan."Nanti mungkin ada orang akan kata..ish..Tuhan pun boleh makan tidur sama macam kita..mungkin juga manusia akan keliru antara tuhan dengan magician..kan haru..hehehe..macam mana pulak kita nak beza antara mereka?" Aku menambah seraya memberi sedikit gambaran dengan harapan boleh menjawab kekeliruan Umai tersebut..Umai kelihatan mengangguk-angguk kepala..Mudah-mudahan terjawab persoalannya itu.

Kak Tie..
Cannington-Perth

No comments: