Pages

Tuesday, May 6, 2008

Pasrah Seorang Muslim Mukmin

فاذا اراد شيأ أن يقول له كن فيكون Itulah gambaran betapa besarnya kekuasaan Allah, kehendakNya mengatasi kehendak hamba. Tika manusia lupa dan hanya percaya pada keupayaan diri sendiri, bersikap takabbur dan lupa pada asal-usul diri. Tatkala itu Allah datangkan hanya secebis dari cebisan bukti kekuasaanNya, lantas kehidupan manusia ranap dan musnah sekelip mata.
Taufan Nargis yang melanda Myanmar semalam 5 mei 2008 adalah antara jutaan amaran Allah untuk manusia. Biarpun ungkapan seperti bencana alam atau fenomena alam semulajadi seolah ingin menutup hakikat ianya peringatan dari Tuhan, namun bagi seorang muslim, ia menerima hakikat itu satu peringatan dan amaran dari Allah yang Maha Esa.

Seorang muslim tidak akan memandang kejadian dasyat itu hanya sebagai hukuman dari Allah di atas kelalaian hambanya. Lantaran rentetan demi rentetan kedegilan,kealpaan,angkuh dan sombong hamba pada Pencipta seolah menjadi sebab Dia mengutuskan ujian berat ini untuk manusia.Namun sifat rahmat Allah tetap terpancar..ihsan dan belas kasihanNya yang melaut seolah tidak ingin hambanya tersiksa di alam kekal abadi lantaran tiada peringatan keras yang memungkinkan mereka terjaga dari kelenaan. Jauh sekali seorang muslim untuk menghukum Allah Azza wajalla dengan ungkapan zalim dan tidak adil sebagaimana ungkapan yang dilaung oleh mereka yang selama ini tidak percayakan Tuhan. Di kala Allah sempitkan hidup mereka di dunia sebagai amaran dan peringatan setelah Allah limpahkan kesenangan dan kelapangan agar mereka bersyukur...di saat itu mereka masih sanggup lagi mencaci nista Allah Rabbul Izzati.

Masih ingatkah kita tatkala Allah menceritakan kisah golongan Yahudi ummat nabi Musa Alaihissalam. Mereka bukan sahaja diselamatkan Allah daripada bala tentera Firaun. Malah terbelahnya Laut Merah seolah-olah membuka jalan untuk direntasi dengan selamat, hingga kini masih disebut. Hidangan al-Manna dan as-Salwa yang tidak pernah dirasai kaum lain telah direzkikan kepada mereka. Namun bagaimana mereka menyambut rahmat dan ihsan Allah buat mereka?Sesungguhnya kelompok manusia itu bukan hanya tidak bersyukur malah kufur terhadap Allah. Sanggup menduakan Allah semata-mata melihat manusia lain menjadikan Idol yang boleh dikesan pancaindera sebagai tuhan yang disembah. Inilah golongan manusia yang tidak tahu bersyukur dan menghargai nikmat yang dikurniakan.

Justeru hidup muslim ternyata menuntut perbezaan yang maha besar. Seorang Muslim sentiasa berwaspada terhadap apa jua amaran Allah. Cuba menghindarkan diri dari dimurkai Tuhan agar diri tidak diketepikan dari rahmatNya yang tak bertepian. Sesungguhnya bila ujian didatangkan Allah, ia akan menimpa semua manusia samada beriman mahupun tidak beriman.Namun bagi hamba muslim dan mukmin, dia menerima segala ujian itu dengan kekuatan kesabaran dan pasrah dengan penuh keinsafan dan kesedaran.

No comments: